Kleuters

Kleuters

In de kleuterklas wordt spelenderwijs gewerkt aan ontwikkelingsdoelen. De school zorgt voor een uitnodigende, veilige en stimulerende leeromgeving. We hebben op onze school bewust gekozen voor heterogene groepen. Dat wil zeggen dat kleuters van groep 1 en 2 bij elkaar in de klas zitten. De oudere kleuters kunnen de jongste helpen en begeleiden bij het werken met ontwikkelingsmaterialen en bij allerhande klusjes zoals knopen vastmaken, veters strikken enz. Kinderen leren snel van elkaar en het sociale aspect vinden we ook erg belangrijk. Indien kleutergroepen te groot worden met de instroom van jongste kleuters, bekijken we of het formeren van een instroomgroep mogelijk en wenselijk is.


Spelend leren

Een kind ontdekt de wereld door middel van spelen. Zowel binnen als buiten wordt gespeeld met materialen waarbij de fantasie wordt geprikkeld. In de lokalen zijn hoeken ingericht zoals de huishoek, bouwhoek, verfhoek, boekenhoek, autohoek, zand- of watertafel, computerhoek. Om het spelend leren goed te ontwikkelen en stevig weg te zetten, volgde het onderbouwteam in de schooljaren 2022-2023 en 2023-2024 scholing bijEdux. Zij boden een op maat gemaakt traject dat aansloot op de behoeften van onze school. In het schooljaar 2024-2025 wordt een nieuw scholingstraject gevolgd in de middenbouw om het spelend leren in groep 3 en 4 door te zetten en een doorgaande lijn te creëren.  Er wordt daarnaast dagelijks buiten gespeeld, met fietsjes, karren, steppen, op klimrekken, maar ook met water en zand, zodra het weer het maar even toelaat. Houd er bij het aankleden van uw kind rekening mee dat uw kind dus weleens ”vies” kan worden.

Onze visie en aanpak staat beschreven in de pedagogische cirkel.


Thematisch werken

In de kleutergroepen staat telkens een thema centraal. Rondom de onderwerpen, bijvoorbeeld: kleding, wonen, verkeer, feest, seizoenen, komen alle ontwikkelingsaspecten aan bod. Hetlokaal wordt steeds aangekleed en ingericht in de sfeer van het thema. Er is ruime aandacht voor de taalontwikkeling. Het is van toegevoegde waarde wanneer u op de hoogte bent van de onderwerpen waar uw kind op school mee bezig is en hier thuis ook aandacht aan besteedt.

Ontwikkeldoelen

De thema’s horen o.a. bij het programma van “de kleuteruniversiteit”. Als basis voor de leerstof gelden de doelen voor taal en rekenen van de Stichting voor Leerplanontwikkeling (SLO doelen).  Iedere kleuter krijgt het aanbod dat past bij de zone van naaste ontwikkeling. De kleuter wordt daarbij uitgedaagd om steeds een stapje verder te komen.


Werkvormen 

  • groepsactiviteiten: de leerkracht leidt deze activiteit rondom het thema waarbij de kleuters datgene oppikken waar ze op dat moment aan toe zijn;   

  • individuele activiteiten: de leerkracht houdt bij welke onderdelen een kleuter al beheerst, steeds wordt een activiteit aangeboden die het kind een stapje verder in ontwikkeling brengt;  

  • samenwerk activiteiten: waarbij kleuters samen aan een opdracht werken. Dit komt het vaakst voor. Kleuters spelen en werken regelmatig met zijn tweetjes. Ook maken we gebruik van “maatjeswerk”, waarbij de ene kleuter de andere helpt.  

  • kleine kring: de leerkracht begeleidt kleine groepjes kleuters bij een taal- of rekenactiviteit.

Indeling van de woensdagen voor kleuters


De jongste kleuters
(groep 1) zijn bijna iedere woensdag vrij. Hun schoolweek bestaat uit 4 dagen waarbij de woensdag de break in de week is. Zij zijn op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag  op school. Door de rustdag halverwege de week verwachten we dat de kinderen fitter zijn op donderdag en vrijdag. In een korte schoolweek met bv. feestdagen moeten jongste kleuters soms wel op woensdag naar school komen om het ritme te behouden. Kijk voor deze data op de jaarkalender.

De middelste kleuters hebben een bijzondere positie. Afhankelijk van de maand waarin het kind jarig is, zal hij/zij wel of niet op woensdag naar school komen.   

  • Wordt het kind ergens in augustus of september 5 jaar, dan mag het kind bij de start van het schooljaar ook op woensdag voor groep 2 naar school. We noemen het kind vanaf dan oudste kleuter. 

  • Wordt het kind ergens in de maanden oktober t/m december 5 jaar, dan zal in overleg tussen de leerkracht en de intern begeleider bepaald worden of een kleuter toe is aan het aanbod van groep 2 op de woensdagen. Ouders worden hierover geïnformeerd tijdens een gesprek met de leerkracht in december. Bij een positief besluit start het kind na de kerstvakantie.   

Indien er speciale redenen zijn om van deze regel af te wijken, bijvoorbeeld bij een mogelijke kleuterversnelling of kleuterverlenging, zal de leerkracht hierover in overleg gaan met de intern begeleider en de directie van de school. Deelname op de woensdagen betekent niet dat een kind het volgende schooljaar naar groep 3 gaat, dit besluit is namelijk afhankelijk van de individuele ontwikkeling. 


De oudste kleuters (groep 2) komen om de week op woensdag naar school, de andere woensdag zijn zij ook vrij.   Voordelen hiervan zijn:    

  • Wanneer de oudste kleuters op woensdag naar school komen, zullen zij een gericht aanbod krijgen voor oudste kleuters ter voorbereiding op groep 3.     

  • De activiteiten komen op een andere dag terug of zijn nog zichtbaar in het lokaal, waardoor jongere kleuters op de andere dagen geprikkeld en nieuwsgierig worden.    

  • De leerkracht heeft op woensdag een kleine groep kinderen waardoor meer individuele aandacht mogelijk is.    

  • Ook kunnen deze groepen met oudste kleuters groepsdoorbrekend werken waardoor de kinderen uit de andere kleutergroepen elkaar beter leren kennen.    

  • Door groepsdoorbrekend te werken leren de onderbouwleerkrachten alle oudste kleuters goed kennen.  

  • Tevens kan er gericht worden gekeken naar de groepsdynamiek bij de samenstelling naar groep 3 toe.