Sterrennieuws

20 januari 2021

 

In memoriam, juf Marie-José
Het bericht van het overlijden van onze collega Marie-José, dat ons bereikte op 4 januari, de eerste dag na de kerstvakantie, heeft ons allen in verdriet gedompeld. Marie-José was een fijne collega. Ze was kort geleden trotse oma geworden van een kleinzoon en kleindochter. Ze genoot van het leven en van haar werk als kleuterjuf. Op vrijdagavond 8 januari hebben we ouders en kinderen in de gelegenheid gesteld om het condoleanceregister op school te komen tekenen.

Het was een sfeervolle ceremonie. De kaarten, wensen, prachtige tekeningen, gedichten van leerlingen en ouders zullen we bundelen in een mooi boek voor de familie. Later in het schooljaar herdenken we juf Marie-José samen met de kinderen op een passende wijze.

 

 

 

Studiedag 27 januari

Woensdag 27 januari is een studiedag voor het team. Voorafgaand aan het schooljaar stond deze dag al gepland. Omdat het geen reguliere schooldag is, is er deze dag geen noodopvang beschikbaar. In het weekprogramma worden voor die dag “tips voor thuis” aangegeven. Het is een vrijblijvend programma. Leerkrachten zijn die dag niet bereikbaar en er is geen helpdesk.



Nationale voorleesdagen
Op woensdag 20 januari (vandaag) zijn de Nationale voorleesdagen van start gegaan.
Vanochtend was de aflevering “Voorlezen” van “Zin in Zappelin” te zien op NPO 3. De herhaling is om 12.00u. Leuk om met uw peuter of kleuter thuis te kijken, of later via Uitzending gemist.


Het belang van voorlezen
Juist nu is voorlezen aan uw kind belangrijker dan ooit. Voorlezen is een fijn moment om de tijd thuis samen door te brengen en het versterkt ook nog eens de band tussen ouder en kind.

Voorleestips | De Nationale Voorleesdagen

 

Prentenboek van het jaar
Het boek: “Coco kan het” van Loes Riphagen is verkozen tot prentenboek van het jaar.
Vandaag is een grote dag. Alle babyvogels gaan voor het eerst vliegen. Alleen Coco durft niet. Wat als ze valt? Of als een kat haar grijpt? Maar als het wel lukt, kan ze samen met haar vriendjes mooie vormen vliegen, is Coco klaar om haar vleugels uit te slaan?

 

Digitale prentenboeken voor peuters en kleuters
Op internet zijn verschillende websites te vinden met digitale prentenboeken voor peuters en kleuters. Een voorbeeld daarvan is “WePboek”:
De WePboeken stimuleren de taalontwikkeling bij peuters door gebruik te maken van woorden, beelden en geluiden. Hierdoor gaat taalbegrip twee keer sneller dan bij een “gewoon” prentenboek! En samen kijken geeft bij peuters en kleuters een veilig en knus gevoel. Dit bevordert het leesplezier. Op deze website staan 20 geanimeerde prentenboeken die u met uw kind of kinderen kunt bekijken. Deze helpen u als ouder of verzorger om samen met uw kind te lezen. Veel lees en kijkplezier!”

WePboek | Digitale prentenboeken | Kindersite - WePboek

 

 

Oefenen met lezen
In de thuiswerkprogramma’s van alle groepen staat het belang van het oefenen met lezen aangegeven. We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken. Technisch lezen zou dagelijks hardop geoefend moeten worden, vooral door leerlingen in groep 3 t/m 6. Nu de bibliotheek gesloten is, vormen digitale boeken een uitkomst.

 

 

Luisterboeken
Een leuk alternatief voor zelf lezen is het luisterboek. Lekker met je koptelefoon op luisteren naar een spannend of grappig verhaal en tegelijkertijd je woordenschat uitbreiden.

Alle luisterboeken (jeugdbibliotheek.nl)

 

Thuiswerken

De afgelopen weken zijn leerlingen, ouders en leerkrachten opnieuw voor grote uitdagingen gesteld vanwege de schoolsluiting. Daarbij hebben we te maken met allerlei omstandigheden. Zo is het aanbod van kinderen in de noodopvang veel groter dan tijdens de eerste schoolsluiting.

Steeds zoeken we naar de beste optie voor thuisprogramma’s voor de verschillende leeftijden. Speels leren voor de jongsten en steeds serieuzer voor de oudere leerlingen.

We zoeken de balans tussen computeren, schrijven en bewegen, want dat laatste moet zeker niet vergeten worden.

 

 

Waardering voor ouders

Graag willen we via deze nieuwsbrief onze waardering uitspreken voor de manier waarop ouders hun kinderen begeleiden bij het schoolwerk thuis. We beseffen dat veel ouders en verzorgers nogal wat ballen hoog te houden hebben in deze tijd. Daarnaast zijn we als team ook blij met de complimenten die ouders ons doen toekomen voor de organisatie van het thuiswerk en de individuele aandacht voor de leerlingen.

 

Ontwikkeling op ICT gebied

In vergelijking met de schoolsluiting in maart 2020 hebben we grote stappen gezet in ontwikkeling op het gebied van ICT. Werken met TEAMS biedt ons mogelijkheden om met de klas online te zijn, elkaar als groep te spreken en instructie te geven. De momenten verspreiden we over de dag en de week. In verschillende gezinnen moeten laptops gedeeld worden.

Steeds zijn we op zoek naar een evenwicht.

 

 

Chromebooks

De nieuwe chromebooks die we onlangs hebben aangeschaft komen goed van pas. De leerlingen die op school werken in de noodopvang maken hier gebruik van. Het aantal chromebooks wordt binnenkort nog eens flink uitgebreid.

 

 

Snappet

Normaal gesproken werken leerlingen van groep 5 t/m 8 op school met tablets voor het rekenen met Snappet. Deze tablets zijn exclusief voor het gebruik van Snappet en werken alleen in de schoolomgeving. Ze kunnen dus niet ingezet worden voor het thuiswerken.

 

 

MILOO
Deze week zijn we het toegangsportal MILOO gaan gebruiken voor groep 3 t/m 8. Op school werken de leerlingen al een tijdje met dit platform. Kinderen kunnen met hun eigen account inloggen in de schoolomgeving en vandaaruit de tegel van het juiste programma aanklikken.
De leerlingen moeten elke dag naar het week- en dagrooster kijken, de leerkracht kan hier per dag wijzigingen aanbrengen.

 

 

Onderwerpen studiedag
Tijdens de studiedag krijgt het team een online herhalingscursus over Iris Connect. Met dit systeem kan de leerkracht video opnames maken van de eigen lessen en hierop feedback vragen van collega’s. Vervolgens werken teamleden in leerteams aan ontwikkelonderwerpen uit het schoolplan. Onderwerpen zijn daarbij: Een nieuwe rekenmethode; Betekenisvol leren; Een doorlopende leerlijn voor het jonge kind; Bewegend leren en Burgerschap.

 

 

Noodopvang
Ouders die de eerste twee weken noodopvang hebben aangevraagd, worden verzocht om dit opnieuw via een mail naar info@sterrendonk.nl aan te vragen voor week 4, 5 en 6 (25 januari t/m 9 februari.) Veel ouders hebben wisselende diensten en zodoende houden we goed overzicht.

 

 

Watertappunt
Deze week installeert de gemeente Oosterhout een watertappunt op het grasveld voor onze school. Op verschillende plekken heeft de gemeente inmiddels van deze punten gerealiseerd. Het drinken van water past bij een gezonde leefstijl. Vooral in de zomer tijdens buiten spelen en sporten op het grasveld is zo’n waterkraan zeer welkom, ook voor onze leerlingen, om de dorst te lessen. Wanneer de school weer open is zullen we aandacht besteden aan het watertappunt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug